Cisza na spotkaniu – jak lepiej zaangażować uczestników

Ważne spotkanie. Kilka osób z Tobą w sali konferencyjnej. Pozostałe 3 zdalnie. Przechodzicie kolejne punkty agendy. Docieracie do kluczowej decyzji na dziś. Jest problem. Trzeba go rozwiązać. Masz swój pomysł, ale chcesz mieć pewność, że pozostali się z nim zgadzają. Będziesz też potrzebować pomocy przy jego realizacji. Prezentujesz problem, pomysł, korzyści. Pytasz.

Czy ktoś z Was ma pytania lub uwagi? – cisza…
Przypominasz sobie, że może lepiej zadać pytanie otwarte, więc pytasz znów:

Co myślicie o mojej propozycji? – cisza…
Wiesz, że warto tą ciszę wytrzymać. Czekasz. Nic. Nikt nie ma zdania.

Piotrek, Ty robiłeś ostatnio podobny projekt. Myślisz, że to rozwiązanie zadziała? – zwracasz się bezpośrednio do osoby, z którą masz dobre relacje i liczysz na wsparcie.

Myślę, że jest ok. Zobaczymy w praktyce. – odpowiada Piotrek wymigując się gładko od dalszych komentarzy.

W końcu odpuszczasz i kończysz temat. Po kilku dniach okazuje się, że spotkania jakby nie było. Nikt nic nie pamięta, nic nie zrobił, nie czuje się za nic odpowidzialny…Straciliście 30-60 min.

Jeśli choć na chwilę ta sytuacja przypomniała Ci Twoje spotkanie, przeczytaj 5 rzeczy, które możesz zrobić, aby bardziej zaangażować uczestników spotkania. Wszystkie opisane techniki sprawdzą się na spotkaniach stacjonarnych, online i hybrydowych. Niezależnie od tematu i liczby uczestników (no może wyłączając konferencji po kilkaset osób). 

 

1. Uprzedź, że będziesz zbierać opinie ZANIM o nie zapytasz 

Nie ukrywajmy. Na spotkaniach uczestnicy rzadko są w pełni skupieni. A dodatkowo to, co ważne jest dla Ciebie, rzadko będzie priorytetem także dla innych. Dlatego świadomie wskazuj momenty, w których chcesz, aby uczestnicy byli wyjątkowo skupieni. 

Zapowiedź dyskusji spowoduje, że w naturalny sposób uczestnicy bardziej skupią się na tym, co mówisz. Trochę w obawie przed obnażeniem na forum faktu, że nie słuchali, trochę dlatego, że będą mieli poczucie, że to jest ten etap, w którym mogą zaznaczyć swoją obecność. To naturalne. 

Zanim podsumujesz wypowiedź powiedz na przykład:

Za chwilę podsumuje mój pomysł na rozwiązanie tego problemu. Potem zapytam każdego z Was o opinie. Zależy mi na tym, aby to rozwiązanie było najlepszym możliwym dla każdego z nas. 

 

2. Zorganizuj głosowanie

Wypowiedź na forum to sporo dla wielu uczestników, ale kliknięcie – to już dużo mniejszy wysiłek. Zastosuj technikę zwaną „stopa w drzwi” – mała prośba zwiększa prawdopodobieństwo realizacji większej, która po niej następuje. Przykład, jak to dokładnie zrobić to metoda Single-dot-Question opisana szczegółowo tutaj.

Metod na głosowanie jest wiele i niedługo spodziewaj się oddzielnego wpisu na ich temat. 

3. Zadawaj konkretne pytania

Zamiast pytać bardzo ogólnie, np. „Co myślicie o tym rozwiązaniu?” Zadaj bardziej konkretne pytania: „Kto z Was uważa, że powinniśmy zacząć od ….?” Skoncentruj uczestników na konkretnym zagadnieniu, najpierw pytaj, czy się zgadzają, a dopiero w drugim kroku dlaczego. Dzięki temu ułatwiasz zaangażowanie. 

 

4. Dziękuj za wypowiedzi i pokazuj ich wpływ na ostateczne ustalenia

Aby utrzymać zaangażowanie, zadbaj o to, aby uczestnicy widzieli w nim swoje korzyści. Podziękuj każdej osobie, która się wypowiedziała. Także, jeśli się z Tobą nie zgadza. Np.

Dziękuję, ze zwracasz na to uwagę. Jak możemy to uwzględnić w rozwiązaniu problemu?”

Pokaż, że to głosy mają sens. Jeśli po dyskusji Twój pomysł pozostaje zupełnie taki sam – aktywność uczestników była niecelowa. Trudno Ci będzie angażować ich kolejny raz. Pokazuj indywidualny wkład, np. 

Kasia zwróciła uwagę, że termin startu musimy przesunąć ze względu na długi weekend. Dzięki. Przesuwamy w takim razie o 3 dni.”

 

5. Bądź cierpliwy i konsekwentny

Wytrzymuj ciszę. Szczególnie na spotkaniach zdalnych lub hybrydowych. 

Nie poddawaj się, jeśli nie otrzymujesz odpowiedzi na pytania. Cierpliwie i konsekwentnie zadawaj kolejne. Może nie od razu. Może po 2, może po 5 spotkaniach, Twoje wysiłki zaczną przynosić efekty. Uczestnicy przyzwyczają się, że na Twoich spotkaniach trzeba i warto być aktywnym. 

Powodzenia!

Masz pytania dot. budowania kultury efektywnych spotkań w organizacji? Napisz do mnie